Misschien zit je wel op de middelbare school, heb je hem afgerond, of moet je nog beginnen. In ieder geval, iedereen heeft of krijgt er wel mee te maken. Pakketen kiezen.
Dit gebeurt zo rond de derde (VWO) en je kunt kiezen tussen de fysische/natuurkundige/scheikundige kant of de sociologische/geschiedenis/economie kant.
Goed, mijn punt: Er wordt vaak strijd gevoerd tussen deze twee richtingen en dat vind ik helemaal nergens op slaan.
Zin in een stukje pittig betoog? Lees dan vooral verder.
Op school zou je kunnen zeggen dat je leert over wereld/aarde. En daar begin ik dan meteen mee.
NG/NT is vooral gericht op de "aarde", immers je leert over fysische aspecten. Zwaartekracht, DNA etc.
EM/CM is vooral gericht op de "wereld", je leert hier over maatschappij. Vroegere tijden, economische aspecten etc.
Op school hangen intussen vele posters over studiekeuzes. Natuurlijk zie ik dat NG/NT van alles kan doen (meer dan CM/EM). Dat respecteer ik trouwens ook. Ze werken er immers hard voor en ik zie dat het veel werk is.
Maar daarmee, KAN je gewoon NIET stellen dat CM/EM niks voorstelt! Het is net zoveel werk en die twee richtingen zijn absoluut niet vergelijkbaar.
Daarom denk ik dat we onze vinger ook naar de maatschappij kunnen wijzen. CM/EM wordt nou eenmaal benoemd als "pretpakket" en dat vind ik onterecht.
Neem nou als voorbeeld tekenen. Wanneer ik dat vak opnoem zie ik het gezicht van de meeste mensen betrekken. "Tekenen? Dat stelt toch niet zoveel voor?"
Mis. Helemaal mis. Tuurlijk, uiteindelijk kan iedereen tekenen, maar daar draait het niet om.
Nee, het draait om je idee, je verhaal, je emotie die je kan uitwerken tot een beeld.
Dusdanig, dat dit andere mensen ook raakt.
En dat is nog niet alles, onee. Bakken met kunstgeschiedenis krijg je, barok, realisme, romantiek, De Stijl, functionalisme, Dada, constructivisme, kubisme, romaans, gotiek enzovoort.
Al die stijlen moet je kunnen benoemen qua functie, inhoud en uiterlijk.
Wat is er zo bijzonder aan dit kunstwerk? (Piet Mondriaan)
Of geschiedenis, nee geschiedenis is niet alleen namen en jaartallen stampen, nee geschiedenis is niet puur leerwerk.
Je leert ook het toepassen van meerdere bronnen. Zo moet je uit een tekst kunnen aflezen (zonder verdere context) uit welke periode deze komt.
En geloof me, daar staat niet heel groot boven DIT KOMT UIT DE MIDDELEEUWEN. Nee, je moet vele verbanden leggen en uiteindelijk tot een conclusie komen.
Is dit één van de Oranjes? Gebruik een beeldaspect. (Willem III)
Ben ik bevooroordeeld? Wellicht. Zelf doe ik immers CM. Maar dat is ook meteen de rede dat ik dit schrijf. De maatschappij en daarmee jaargenoten doen maar wat lacherig over dit profiel en ik vind dat zeer onterecht en het klopt gewoon niet.
Ik vind het heel knap dat iemand NG/NT kan doen (simpelweg omdat ik het zelf niet zou kunnen), maar wil je mijn keuze dan ook respecteren?
Tot schrijvens,
Floor


Geen opmerkingen:
Een reactie posten